top of page
SEO

Maximale zichtbaarheid in zoekmachines? Leads en conversies die binnenstromen op organische zoekresultaten zonder ervoor te betalen? Wij helpen je om beter vindbaar te worden en je zichtbaarheid te vergroten in zoekmachines zoals Google of Bing.

Benut de kracht van Google

Elke seconde worden er wereldwijd 105.000 zoekopdrachten gedaan in Google. Elke minuut verwerkt Google 6.2 miljoen zoekopdrachten. Google is voor bedrijven belangrijker dan ooit. 

 

Door te adverteren kun je jezelf via Google verzekeren van potentiële klanten of gebruikers naar de site van je product of dienst. Adverteren in zoekmachines is voor veel bedrijven van levensbelang om te kunnen overleven. De advertentiemogelijkheden in Google zijn enorm geavanceerd en uitgebreid. Maar adverteren is kostbaar. Geld uitgeven aan adverteren is niet de enige manier om de enorme potentie van Google te benutten.

 

Wat is SEO?
SEO (Search Engine Optimization), ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is een specialisatie binnen online marketing. SEO zich richt op het verkrijgen van verkeer vanuit zoekmachines zonder hiervoor direct te betalen of te adverteren. Dit webverkeer wordt ook wel organisch verkeer genoemd. Simpel gezegd gaat het binnen SEO om één ding; zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komen. 

 

Relevantie

Google z’n bestaansrecht draait om relevantie. Relevantie voor gebruikers die een bepaalde vraag of informatiebehoefte hebben. Hoe relevanter jouw website of webpagina is voor een specifieke zoekopdracht, hoe groter de kans is dat Google je hiervoor beloont met een hoge positie in de zoekresultaten. Hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans is dat gebruikers doorklikken naar je website. Doordat Google met 90%+ marktaandeel veruit de grootste speler in search is wordt met SEO doorgaans gerefereerd aan zoekmachine optimalisatie voor Google. Naast Google wordt de rest van de 10% marktaandeel verdeeld tussen kleinere zoekmachines als Bing, Yandex en Yahoo.
 

​Black box

Google is geheimzinnig over de factoren die belangrijk zijn om een goede positie te krijgen in de zoekresultaten. Omdat Google officieel niets loslaat over deze factoren worden ze ook wel een ‘black box’ genoemd. Het best bewaarde geheim binnen de SEO industrie. Toch is er genoeg data en zijn er aanknopingspunten om hierover iets te zeggen. In grote lijnen worden er in de SEO-industrie drie pilaren genoemd die van belang zijn om organisch goed te scoren in Google.

SEO bestaat uit 3 onderdelen:

Image by Markus Spiske

Techniek

Image by Patrick Tomasso

Content

Image by Shreya Thomas

Linkbuilding

Techniek

Crawling, toegankelijkheid, snelheid. Google werkt met een bot, genaamd Googlebot, om je website te ‘lezen’. Kort gezegd bedoelt men met techniek binnen SEO: hoe makkelijk maak je het Google om je site te kunnen ‘lezen. Dit hangt van veel verschillende factoren af.

 

Allereerst moet Google als je pagina’s kunnen ‘lezen’ en gemakkelijk alle data en content van deze pagina kan begrijpen. Het eerste stukje, waarbij Google je pagina’s moet kunnen ‘lezen’ gaat over hoe toegankelijk jouw website is voor Googlebot. Hoe gemakkelijk kan Googlebot bij jouw pagina’s komen? Hiervoor is het van belang dat Google de juiste signalen krijgt, een belangrijke hiervan is dat je pro-actief bij Google aangeeft dat je belangrijkste pagina’s indexeerbaar maakt en dus openstelt aan Google om te kunnen ‘lezen’. 

 

De vervolgstap is dat je het Google zo gemakkelijk mogelijk wil maken om je pagina’s te begrijpen. Hierin is het van belang de belangrijkste SEO gerelateerde data zo goed en simpel mogelijk bij Google aan te bieden. Je wil het Google makkelijk maken je website en pagina’s te begrijpen.

Content

Kwaliteit van de content, de relevantie voor gebruikers en de expertise waarmee het geschreven is. Google is dol op content, het is om die reden de belangrijkste pijler binnen SEO. Zonder content zal Google niet begrijpen waar je website over gaat. 

 

Content gaat niet alleen over copy maar ook over afbeeldingen, paginatitels en andere elementen op een webpagina. Zonder content ben je niet vindbaar en heb je een gebruiker die een zoekopdracht invoert in Google niets te bieden. Google vindt het belangrijk dat content uniek is en goed aansluit op de intentie van de gebruiker. Ook wel ‘user intent’ genoemd. 

 

Er zijn enorm veel feiten en fabels over de richtlijnen waar content aan moet voldoen. Één ding is zeker: content is is de belangrijkste pijler binnen SEO. De andere twee pijlers zijn ondersteunend.

 

Linkbuilding

Google hecht veel waarde aan autoriteit. Het belangrijkste signaal voor Google aangaande autoriteit is het verkrijgen van links van andere websites. Google ziet dit als een certificaat van vertrouwen voor de content die je maakt. Het toont voor Google aan dat je site waardevol genoeg is om naar door te linken. Mensen linken graag naar waardevolle content, omdat het hun geholpen heeft of het hun heeft geïnspireerd. 

 

Hoe betrouwbaarder en bekender de websites zijn waarvan je links ontvangt, hoe waardevoller deze zijn en hoe meer Google jouw domein of website gaat zien als autoriteit. Alle links die van andere websites naar jouw site of domein verwijzen worden ook wel externe links genoemd.

 

Naast extern linkbuilden bestaat er ook intern linkbuilden. De technische werking hiervan is hetzelfde als die van extern linkbuilden. Je verwijst van de ene webpagina naar een andere webpagina. Met intern linken doe je dit alleen binnen hetzelfde domein. Je verwijst dus vanaf een pagina op je eigen site, naar een andere pagina van je eigen site. Google begrijpt interne links en ze hebben meer waarde als ze contextueel logisch zijn. 

 

Een voorbeeld: als jij een site hebt over recepten, dan is het niet logisch om uit het niets naar een artikel over cactussen te linken. Maar een links vanaf één van je recepten naar een pagina over de beste pannen om mee te koken is dat wel. Contextueel is dit te verklaren. Zulke links kunnen een belangrijk intern netwerk aanleggen tussen pagina’s die contextueel aan elkaar gerelateerd zijn.

Tot slot

Samengevat zien we bij Rijks Consultancy dat SEO de basis is van een gezonde online marketingstrategie. Zoekmachines zijn in meer dan 90% van de gevallen het startpunt voor de zoektocht naar een product of dienst. Het is een specialisatie die duurzaam is en jaar over jaar een ‘compounding’ oftewel versterkend effect heeft.

 

SEO vereist aandacht maar mits dit goed wordt uitgevoerd kunnen de uitgaven voor adverteren worden verlaagd en ontstaat er een stabiele en gezonde aanwas van organisch verkeer.

bottom of page